Eerste operatie-dag soepel verlopen

4 oktober 2023 - Fianarantsoa, Madagaskar

Na 3 reisdagen en de nodige voorbereidingen zijn we dan eindelijk begonnen. Het was vandaag met 18 graden ongewoon fris voor hier, maar op OK is dat wel lekker. Vooral als het wat spannender wordt.

Dr Faré is onze lokale KNO-collega die we weer een stukje verder willen helpen met haar chirurgische vaardigheden. De eerste ingreep was een myringoplastiek (het sluiten van een gaatje in het trommelvlies). Daar hebben ons vorig jaar op gefocust. Het gaat haar verrassend vlot af. Ze heeft er dan ook behoorlijk wat kunnen doen het afgelopen jaar.

De laatste patiënt had een chronisch stinkend loopoor. Volledig doof aan die kant  kleine pussende intrekking met wat witte kaasachtige substantie  in vaktermen heet dat een cholesteatoom, een ontstekingswoekering.  Geen kanker maar evengoed desastreus voor het oor en alle structuren in de omgeving  Geen scan aanwezig dus geen idee over uitgebreidheid. Dat viel ook vies tegen. De hoorbeentjes grotendeels weg, cholesteatoom tot diep in het rotsbeen, aantasting van het evenwichtsorgaan en een blootliggende aangezichtszenuw. Gelukkig geen uitbreiding naar de hersenen. In plaats van de geplande 2 uur waren we pas na ruim 4 uur klaar. Maar verder goed gelukt en geen aangezichtsverlamming of ernstige duizeligheid na ontwaken. Wel zelf redelijk gesloopt na al die uren afwisselend op krukje achter Faré en toch ook veel zelf achter de microscoop in een onmogelijke houding omdat Faré 2 koppen kleiner is en de microscoop niet goed versteld kan worden onder de steriele doeken.

Rianne en Jan hebben zich ook weer erg nuttig  gemaakt. Rianne had spannende momenten bij de laatste patiënt. De zuurstofcilinder bleek nagenoeg leeg, maar dat maakte weinig indruk op haar lokale collega Hery. Toch was de opluchting groot toen de laatste patiënt klaar was voordat de zuurstof op was. Na afronding van het programma zijn we toch maar een nieuwe cilinder gaan halen bij de lokale gasboer.

1. Linda:
    4 oktober 2023
    Dat klinkt als een uitdagende eerste dag😅. Hopelijk is de dag met wat meer ontspanning afgesloten maar dat komt wel goed met jullie!
  2. Dirk Boedts:
    4 oktober 2023
    Hoi maten...
    Onmiddellijk een ouderwets cholesteatoompje...! Wow...Ook voor beide chirurgen, assistent en supervisor, fysisch best wel vermoeiend. Volg jullie allen met veel enthousiasme, bewondering en ook wel heimwee...
    Doe ze allen de groeten: Theodore, Liva, Hery etc
  3. Anny:
    5 oktober 2023
    Top Rianne, wat goed dat jullie dit doen? Veel suc6 verder.
  4. Mateijsen Marlieke:
    6 oktober 2023