Au revoir Fianarantsoa

9 oktober 2023 - Antsirabé, Madagaskar

De eerste week is uitstekend verlopen. Het hele team is uitstekend gemutst en naast lekker werken op OK en op de poli was er ook ruimte voor ontspanning. Diverse potjes pétanque en enkele avonden samen met het hele team gegeten. Goed voor de onderlinge verstandhouding en de vriendschap.

We komen steeds meer te weten over de organisatie van de gezondheidszorg in het algemeen en die van de KNO hier in het bijzonder. Veel tijd is er besteed aan het bespreken van de toekomstplannen voor de KNO-zorg en de rol die Tympana Foundation daarin kan spelen. Aankomende donderdag hebben we een meeting met de directie van de aangesloten ziekenhuizen om onze plannen met hen te bespreken.

SALFA-ORL verzorgt nu de KNO-heelkunde in 3 ziekenhuizen. De thuisbasis is gevestigd in de hoofdstad. Eens in de paar maanden wordt de complete OK-inventaris in een busje geladen en wordt er in 1 van de andere ziekenhuizen geopereerd. Het vervoer van een microscoop over de met potholes bezaaide wegen is uitermate slecht voor deze kwetsbare apparatuur. Los daarvan zeer inefficiënt. Ons eerste doel zal voor de komende periode zijn om de 3 ziekenhuizen ieder te voorzien van een compleet ingerichte KNO-OK. Daarnaast moet er in Antananarivo een boorlab komen waarin de KNO-artsen in opleiding zich de kennis over de ingewikkelde anatomie van het oor verder eigen kunnen maken. Daarnaast kunnen dan bepaalde operaties op kadavers geoefend worden.

Afgelopen zaterdag zijn we teruggekeerd uit Fianarantsoa naar Antsirabe. Onderweg werden we verrast met een wandeling door de jungle waar we de voor Madagaskar unieke lemuren hebben gespot. Gedurende de rest van de 9 uur durende autoreis hebben we ons verbaasd over de vruchtbaarheid van het land. Hoe is het mogelijk dat er hier zo’n armoede heerst? Daarover hebben we ook gesproken met de collega’s. Helaas is het zoals in zoveel ontwikkelingslanden dat een kleine schatrijke bovenlaag de macht in handen heeft en de meerderheid in armoede leeft. Schrijnend! Dat gaan wij met onze stichting niet oplossen. Maar alle kleine beetjes helpen. Als groep hebben we inmiddels een motto: Don’t worry, be happy!!!